Land og språk
Meny

    Vanlige spørsmål om KONE Residential Flow

    Under Vanlige spørsmål finner du svar på de vanligste spørsmålene om bruk av KONE Residential Flow-løsningen.

    • Smarttelefonen må oppfylle følgende minimumskrav for å bruke KONE Flow-appen: Android-enheter må ha operativsystemet Android 8.x eller nyere og Bluetooth 4.0 eller nyere. iOS-enheter må ha iOS 12 eller nyere. Full kompatibilitet er ikke garantert med tidligere operativsystemer. Sjekk med produsenten av enheten for å få detaljerte spesifikasjoner. Se Laste ned og installere KONE Flow-appen for å få mer informasjon.

    • Sjekk at du har aktivert KONE Flow-kontoen din ved hjelp av invitasjons-e-posten fra administratoren eller hovedbrukeren. Hvis du ikke har mottatt invitasjons-e-posten, kontakter du administratoren. Sjekk at du har oppgitt riktig påloggingsinformasjon, og at smarttelefonen er tilkoblet Internett. Du kan teste Internett-tilkoblingen ved å åpne en webside. Hvis du har glemt passordet, ser du Tilbakestille KONE Flow-passordet for å få detaljerte instruksjoner. Kontakt administratoren hvis problemet vedvarer.

    • Sjekk at smarttelefonen er tilkoblet Internett, og at du har oppgitt all nødvendig informasjon uten feil. Du kan teste Internett-tilkoblingen ved å åpne en webside på smarttelefonen. Hvis du ikke har en KONE Flow-konto, kan du se Registrere seg i KONE Flow.

      Kontakt administratoren hvis problemet vedvarer.

    • Sjekk at smarttelefonen er tilkoblet Internett, og at du har oppgitt riktig e-postadresse. Du kan teste Internett-tilkoblingen ved å åpne en webside på smarttelefonen. Det kan ta litt tid før du mottar e-posten. Hvis du ikke mottar e-posten med koblingen for tilbakestilling av passordet, må du også sjekke søppelpostmappen. Se Tilbakestille KONE Flow-passordet for å få detaljerte instruksjoner.

      Kontakt administratoren hvis problemet vedvarer.

    • Aktiveringskoblingen kan ha utløpt. Kontakt administratoren eller hovedbrukeren for å få en ny invitasjons-e-post.

    • Sjekk at du har registrert nøkkelbrikken, og at du har adgangstillatelse til døren. Se Administrere smarttelefonnøkler, nøkkelbrikker og nøkkelkoder og Åpne dører med nøkkelbrikke for å få detaljerte instruksjoner.

      Hvis du har adgangstillatelse, prøver du nøkkelbrikken på en annen dør. Kontakt administratoren hvis dette fungerer. Prøv med andre nøkkelbrikker hvis det ikke fungerer. Hvis de andre nøkkelbrikkene kan åpne døren, kan det være at den som ikke virker, er ødelagt. Kontakt administratoren.

      • Sjekk at smarttelefonen er registrert som en smarttelefonnøkkel, og at Bluetooth er aktivert. Se Administrere smarttelefonnøkler, nøkkelbrikker og nøkkelkoder for å få detaljerte instruksjoner.
      • Vær obs på at smarttelefonen må støtte Bluetooth 4.0 eller nyere. Sjekk med produsenten av smarttelefonen for å få spesifikasjonene.
      • Pass på at smarttelefonen er nær adgangsleseren, og sjekk at du har adgangstillatelse til døren. For å unngå potensielle forstyrrelser tar du smarttelefonen ut av lommen eller vesken og holder den unna andre enheter, og deretter prøver du på nytt. Se Åpne dører med smarttelefonnøkkel for å få detaljerte instruksjoner.
      • Start smarttelefonen på nytt hvis problemet vedvarer.
      • Kontakt administratoren hvis problemet vedvarer etter at du har prøvd flere ganger.
      • Posisjonsinnstillinger må være aktivert på enkelte Android-smarttelefoner for å åpne dører. Vil du vite mer om hvordan du aktiverer posisjonsinnstillinger, kan du se Optimalisere Android-innstillinger.
      • Enkelte Huawei-smarttelefoner (med operativsystemversjon 7.0 eller eldre) kan ha adgangsproblemer ved bruk av Bluetooth. Følgende modeller er for eksempel kjent for å ha dette problemet: Honor 7 [PLK-L01] og P8 Lite.
      • Enkelte OnePlus-smarttelefoner (med Android-versjon 11) kan ha adgangsproblemer ved bruk av Bluetooth. Følgende modeller er for eksempel kjent for å ha dette problemet: OnePlus 7 og 8.

      Merk: På enkelte smarttelefoner kan lavt batterinivå hindre åpning av døren. Brukeren kan ikke alltid justere smarttelefonspesifikk batterioptimalisering.

    • Sjekk at smarttelefonen er tilkoblet Internett, og at heisen du prøver å anrope, er lagt til som en favorittheis. Du kan teste Internett-tilkoblingen ved å gå til et nettsted i nettleseren på smarttelefonen.

      For å hindre misbruk er antall gjentatte heisanrop begrenset. Hvis du overskrider grensen, kan du prøve igjen etter noen minutter.

      Hvis bygningen har to eller flere heiser bak samme inngangsdør og feil heis alltid kommer for å hente deg, eller hvis heisanropet alltid mislykkes, må du kontakte administratoren. Administratoren kan stille inn at riktig heis henter deg.

      Se Anrope heisen med KONE Flow for å få detaljert informasjon.

      Kontakt administratoren hvis problemet vedvarer.

    • Sjekk at smarttelefonen er tilkoblet Internett, at porttelefonfunksjonen er aktivert i varselinnstillingene i KONE Flow, og at du har en navneplate i porttelefonen. Du kan teste Internett-tilkoblingen ved å gå til et nettsted i nettleseren på smarttelefonen. Se Motta videoanrop fra porttelefonen, Aktivere og administrere porttelefonanrop og navneplater og Aktivere eller deaktivere porttelefonanrop. Kontakt administratoren hvis problemet vedvarer.

      Enkelte Android-smarttelefoner bruker batterisparingsmetoder og andre appspesifikke innstillinger som gjør at KONE Flow ikke reagerer på døråpning, videoanrop og lignende funksjoner.

      Merk: På enkelte smarttelefoner kan lavt batterinivå hindre mottak av porttelefonanrop. Brukeren kan ikke alltid justere smarttelefonspesifikk batterioptimalisering.

      Vil du vite mer om hvordan du optimaliserer Android-innstillinger, kan du se Optimalisere Android-innstillinger.

      Likeledes blokkerer enkelte VPN-tjenester videoanrop. Deaktiver VPN-tilkoblingen for å aktivere videoanrop. Enkelte mobiloperatører blokkerer også SIP-protokollen, noe som blokkerer videoanrop. For å aktivere videoanrop kontakter du operatøren eller tjenesteleverandøren for å oppheve blokkeringen av SIP-protokollen. Du kan også bytte abonnement eller leverandør.

      Merk: På låste iOS-enheter kreves det ytterligere trinn for å åpne videoanropet fra KONE Flow. Vil du vite mer, kan du se Åpne døren for besøkende under et porttelefonanrop.

    • Sjekk at telefonen kan foreta eller motta vanlige telefonanrop. Hvis ikke kontakter du operatøren for å forsikre deg om at det ikke er problemer med noen tjenester eller med kontoen din. Det kan også være lurt å sjekke telefonens brukerhåndbok for å forsikre deg om at innstillinger som flymodus eller viderekobling er konfigurert riktig, slik at du kan motta anrop.

      Hvis problemet vedvarer, kontakter du administratoren for å sjekke statusen til porttelefonen.

    • Sjekk at smarttelefonen er tilkoblet Internett. Du kan teste Internett-tilkoblingen i nettleseren på smarttelefonen. Se Åpne døren for besøkende under et porttelefonanrop for å få detaljerte instruksjoner.

      Hvis smarttelefonen er tilkoblet Internett, men problemet vedvarer, kontakter du administratoren.

      Merk: På låste iOS-enheter kreves det ytterligere trinn for å åpne videoanropet fra KONE Flow. Vil du vite mer, kan du se Åpne døren for besøkende under et porttelefonanrop.

      Merk: Hvis du har problemer med å åpne døren under et taleanrop, kan du avslutte samtalen og åpne døren ved å ringe tilbake til porttelefonnummeret innen ett minutt.

    • Hvis du ikke er bygningsområdets hovedbruker, kan adgangsrettighetene dine endres av administratoren eller hovedbrukeren. Hvis du er bygningsområdets hovedbruker, kan adgangsrettighetene dine endres av administratoren.

      Kontakt hovedbrukeren eller administratoren for å få mer informasjon.

    • Du kan administrere både smarttelefonnøkler og nøkkelbrikker i KONE Flow-appen ved å følge denne veiledningen: Administrere smarttelefonnøkler, nøkkelbrikker og nøkkelkoder. Kontakt hovedbrukeren (eller administratoren hvis du er hovedbruker) for å endre adgangstillatelsene dine.

    • Hvis du er hovedbruker eller en underbruker med administratorrettigheter, kan du opprette smarttelefonnøkler for familiemedlemmer i KONE Flow-appen ved å gå til delen Brukere og følge veiledningen Administrere brukeres adgang.

      Hvis du er usikker på om du er bygningsområdets hovedbruker, hører du med administratoren.

    • Du kan gi den besøkende midlertidig adgang ved hjelp av en nøkkelkode. Se Administrere smarttelefonnøkler, nøkkelbrikker og nøkkelkoder for å få detaljerte instruksjoner.

    • Last ned og installer KONE Flow-appen på den nye smarttelefonen, logg deg på KONE Flow-appen med den gamle påloggingsinformasjonen, og fullfør innføringsveiviseren. Se Registrere en ny smarttelefon eller erstatte en gammel smarttelefon for å få detaljerte instruksjoner.

      Merk: Du kan bare være logget på den samme kontoen på én enhet om gangen. Når du logger deg på kontoen på en ny enhet, blir du logget av på den gamle, og alle tillatelsene dine overføres til den nye enheten.

    • Hvis det oppstår feil eller problemer med tjenesten, følger du veiledningene på KONEs hjelpenettsted for å løse problemene. Hvis problemene vedvarer, kontakter du administratoren for å få hjelp.

      Du kan også bruke tilbakemeldingsfunksjonen i Hjelp -> Tilbakemelding i KONE Flow for å hjelpe KONE å løse problemet.

    • Sjekk at du er bygningsområdets hovedbruker. Dette kan du gjøre ved å kontakte administratoren. Som hovedbruker kan du administrere leieboernes adgangsrettigheter i KONE Flow-appen. Se Innføre hovedbrukere som ikke bor i eller bruker bygningsområdet og Administrere brukeres adgang for å få mer informasjon.

    • Så lenge du ikke er logget av appen og smarttelefonen eller nettbrettet er tilkoblet Internett, mottar du de innkommende anropene. Du vil imidlertid ikke motta innkommende anrop hvis du har aktivert Ikke forstyrr på smarttelefonen, eller hvis du har deaktivert porttelefonanrop i KONE Flow-appen. Se Administrere porttelefoninnstillinger for å få mer informasjon om aktivering og deaktivering av porttelefonanrop. Sjekk med produsenten av enheten for å få mer informasjon om hvordan du aktiverer og deaktiverer Ikke forstyrr på smarttelefonen.

    • Som bygningsområdets hovedbruker er du ansvarlig for å administrere adgangen for bygningsområdets underbrukere. Vil du vite mer, ser du Se brukere og Administrere brukeres adgang.

    • Hovedbrukeren er vanligvis eieren av bygningsområdet. Vedkommende utnevnes av administratoren og har tillatelse til å opprette underbrukere.

      Underbrukere er personer som bor i eller trenger adgang til bygningen over lengre tid. Dette kan være beboere, familiemedlemmer, leieboere eller til og med romkamerater. Underbrukere kan ha tilgang til alle funksjonene: porttelefon, adgang, meldinger og heiser. Underbrukere kan også få tillatelse til å opprette flere underbrukere hvis «Gi administratorrettigheter» velges under opprettelsen.